Betaal je meer belasting als je 2 verschillende Parttime banen hebt?

Mijn vraag gaat over werk en inkomen. Op dit moment werk ik 3 avonden Parttime in een restaurant. Nou heb ik de mogelijkheid 2 dagen elders ook te gaan werken. Van sommige mensen hoorde ik echter dat dit ongunstig is wat de belastingen betreft en dat je dan meer belasting betaald dan normaal. Omdat je twee verschillende werkgevers hebt...

Kan iemand mij even uitleggen hoe dit allemaal zit, ik vind het namelijk erg vaag en begrijp er zelf helemaal niks van. Ik ben ook nog maar een jongere.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.7K

Het beste antwoord

Zoals ronron12 al aangaf betaal je gewoon belasting over het totale inkomen ongeacht het feit of je dat inkomen nou uit één, twee of tien banen hebt verkregen. (ik snap dan al die minnen ook niet). Wat die "sommige mensen" bedoelen, is dat het gebruikelijk is om maar bij één werkgever (diegene waar je het meeste inkomen van krijgt) de loonheffingskorting toe te laten passen, waardoor het er op het loonstrookje van je tweede werkgever (waar je de loonheffingskorting niet laat toepassen), ongunstiger uitziet omdat je dan netto minder overhoudt. Maar uiteindelijk als je na afloop van het jaar aangifte inkomstenbelasting doet (dat moet je in dat geval dus wel doen) en het totale inkomen moet opgeven, wordt dat weer rechtgetrokken.
De maatregel om niet bij twee werkgevers de loonheffingskorting toe te passen, is om te voorkomen dat je na afloop van het belastingjaar veel moet terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt jou antwoord was het beste!

Andere antwoorden (4)

Je betaald belasting over de hoogte van je inkomen. Hoe meer geld je verdient hoe hoger het belastingtarief wordt. Dus als je over een bepaald inkomen gaat verdienen hou je minder netto voor. Zie link
http://www.belastingdienst.nl/particulier/boxen_tarieven/boxen_tarieven-04.html#P121_6295
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
ronron1212 schreef: Dus als je over een bepaald inkomen gaat verdienen hou je minder netto voor.
Ik vemoed dat de vier minnetjes (niet van mij - de eerste zin van de uitleg is geheel correct) deze uitleg betreft. Is voor tweeërlei uitleg vatbaar, onduidelijk geformuleerd dus. Algemeen: hoe meer je verdient, hoe meer er netto overblijft. Als dat niet zo zou zijn, zou niemand meer veel willen verdienen!
ronron1212
12 jaar geleden
lezen is moeilijk maar netto hou je steeds minder over van de verdiende euro
fisbel
12 jaar geleden
Juist. U heeft uw antwoord nu anders en beter geformuleerd. Aanvankelijke tekst: Als je over een bepaald inkomen gaat verdienen hou je minder netto voor (over). Verbeterd in: (als je over een bepaald inkomen gaat verdienen) hou je netto steeds minder over VAN DE VERDIENDE EURO. Een plus + omdat u de moeite hebt willen nemen uw tekst te verbeteren.
dit heeft geen invloed op de te betalen belasting. Zoals ronron al aangeeft wordt dit geheven over het inkomen.
Waar je waarschijnlijk voor gewaarschuwd wordt is de loonheffingskorting die maar bij 1 werkgever toegepast kan worden. Bij de andere werkgever betaal je dan wel loonheffing.
Op het moment dat je aangifte gaat doen, dan kijken ze hoeveel belasting je moet betalen. Is dit minder dan dat je aan loonheffing betaald hebt, dan krijg je het verschil terug. Is het meer, dan moet je betalen.

Kort samengevat: per saldo betaal je dus even veel belasting. Alleen bij een 2e baan betaal je het eerst en krijg je teveel betaalde belasting terug.

Zorg dus dat je bij de baan waar je het meest gaat verdienen een loonheffingsverklaring invult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Ook bij de eerste werkgever betaal je loonheffing bij enig substantieel inkomen. Alleen wordt hier meestal de loonheffingskorting toegepast. En bij de tweede en derde enz. werkgever niet.
Hoofdlijnen.
Als je op basis van het kalenderjaar (dus over het hele jaar gerekend) te weinig belasting hebt betaald (bij je is ingehouden) dan krijg je na afloopvan het jaar een aangiftebiljet van de Belastingdienst en doe je aangifte en betaalt waarschijnlijk bij.
Als er te veel is ingehouden dan krijg je geen uitnodiging voor aangifte en kun je zelf aangifte doen. Dan krijg je het te veel betaalde (ingehouden) terug.

Als je aan de scholierenregeling zou deelnemen dan is bij meer dan 1 baan het risico van bijbetalen groter.

Wie zegt dat 2 banen fiscaal onvoordelig is die heeft de klok horen luiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling op de al eerdere antwoorden nog het volgende: bij meerdere werkgevers dient er altijd bij één werkgever te worden aangegeven dat de algemene heffingskorting moet worden toegepast; in de regel is dat de werkgever waar je het meeste verdient. De andere werkgever(s) houden geen rekening met genoemde korting waardoor er direct belasting wordt ingehouden. Bedenk echter dat deze werkgevers uitsluitend inhouden conform de eerste belastingschijf. Is je totaal bruto inkomen op jaarbasis meer dan €34055,- dan betaal je over het meerdere belasting over de tweede schijf (42%) waardoor er per saldo te weinig wordt ingehouden en je rekening moet houden met een navordering van de belastingdienst!